Berbagai perkara dapat kita mengambil iktibar daripada apa jua jenis sukan yang kita sertai. Kita bukan hanya juga kadang kalanya dapat melihat kegiatan orang lain tetapi yang lebih menyeronokkan jika kita sendiri yang menyertainya dimana sudah pasti kita akan dapat merasai kesan hasil daripada penyertaan kita. By participating you will be able to meet your regular friends, old friends whom you have'nt met for so long and most importantly that you will be able to get to know and meet new friends. Whatever it is the topics are constantly all about good health, proper lifestile, friendship and all other topics that seldom effect or hurt your feelings but instead always pleasant to hear and so on. It's all about trying to know each other better, trying to help each other and when to meet again...Am I right if I say that you will only be able to feel and experience this when you join any jamboree of this kind.
By the way, permit me at this point to to ask you this simple question..that what drives many cyclists join MTB jamborees? Attracted to beautiful jercys? Is it so?.. or they being offered various forms of lovely and attractive goodies? or is it the lucky draw prizes? and so on....To my opinion these answers or opinions are not exactly correct. Or may I suggest a better answer..as a true sportsman or as a true enthusiast of such events a high expectation of a rider is normally on the 'beautiful' track..the track that offers all the varieties of conditions that a true rider loves.. and how long one can conquer/complete the distance within a reasonable time. The satisfaction comes when when you realise your standard on completion. You will then realise how well and smart you have budgeted your energy all the way along the track. Normally you will do much better after the first attempt...the gearing, the consumption of energy struggling uphill, the ballancing downhill or when at the single tracks, and so on.....But if you are found waving at your friends while enjoying your mee and teh tarik and finally take the whole day to complete, then I don't think you will have long stories to tell your friends or your family members at home. So geng better train first before joining..
For this year there will be a slight change in the track which will be more suitable for all riders. We will cut short the distance a little bit and there will also be a slight addition to the offroad trail distance making it more loved by us all, hopefully. May be some/all unnecessary junctions at the kampung areas will be omitted in our plan to avoid complications etc......ok got to pen-off now, cause most important at this juncture is to 'look for money/capital' to run the show, ha ha ha. Now I only have RM20.00 in my pocket, tomorrow one good friend will give me RM100.00, minggu depan my brother will support with RM300.00 jumlah baru RM420.00. Macam mana nak organise man!! Tak cukup tak cukup! Modal untuk organise jamboree pun ribu ribu RM tau!! Sorry acah acah, joking je. Memang nak nganjur amat memeningkan. Anyway don't get scared sebab kami sedang merancang supaya event tahun ini will be much better. Terima kasih kepada kawan-kawan yang telah banyak memberi teguran dan pandangan. Semua ini telah kami ambil perhatian dan diambil kira termasuk penyediaan air, arah jalan, pengangkutan bagi mereka yang tak larat, ranking peserta dan sebagainya. Semua ini akan dibaiki, terima kasih. Of course your constant suport is most important and greatly appreciated, thank you. Kejayaan jamboree ini nanti adalah hasil daripada pakatan kita bersama insyaAllah.kami hanya merancang..
.....to be continued---
PERINGATAN/MAKLUMAT TERKINI:
PENGUMUMAN PENTING: ADALAH DIISTIHARKAN PENYERTAAN BAGI ACARA 'KAYUHAN KUALE 2011'- KUALA KANGSAR MTB JAMBOREE ADALAH DITUTP. SEGALA KERJASAMA SERTA SOKONGAN TUAN/PUAN BAGI MENJAYAKAN ACARA JAMBOREE INI ADALAH DISANJUNG TINGGI DAN DIHARGAI. SEKIAN TERIMA KASIH.
Tarikh: 5 0KTOBER 2011
1. Kategori JUNIOR iaitu 'F' (bukan 'E' maaf) baru diwujudkan untuk peserta2 dibawah umur 15 tahun ( Umur 15 tahun, bukan lebih, dikira pada tarikh jamboree 30 Oktober 2011).
2. Waktu mengambil Goodie Bags & Jercys: 29 Oktober 2011(Sabtu) jam 11.00 pagi - 9.00 malam di pejabat urusetia Aked MARA, Jalan Kangsar, Kuala Kangsar berhadapan 7 Eleven
3. Sijil akan diberi kepada setiap peserta. Medal, lucky draw dan lain2 akan diberi kepada setiap peserta yang berjaya menempuhi sekurang kurangnya Check Point 1(sejauh 12 km daripada tempat permulaan). Ranking untuk yang berjaya melalui kesemua (3) check points). Setiap peserta yang berjaya menempuhi sekurang sekurangnya 1 check point perlu menghabiskan kayuhan mereka melalui gerbang penamat bagi melayakkan diri untuk mendapatkan medal.
4. No plate akan diberi mengikut warna/kategori.
5. Pemenang2 bagi kategori A, D, E dan F: Semakan akan dibuat untuk mengesahkan kelayakan mereka.
6. Parking charges: Kawasan Bandar Diraja Kuala Kangsar adalah zone parking bertiket ( mulai 7.00 pagi - 6.00 petang). Semasa membuat pendaftaran pada 29 Oktober 2011 sila beli tiket(yang telah disahkan) bernilai 40sen yang boleh digunakan sepanjang hari jamboree pada 30 Oktober 2011.
---------- ------------ --------------- -------------------- ------------------------ --------------------------
Sebelum datang untuk menyertai KAYUHAN KUALE 2011 pada Ahad 30 Oktober 2011 sudah tentu soal tempat tinggal dirancang terlebih dahulu. Berikut adalah tempat penginapan untuk dibuat tempahan:-
TEMPAT PENGINAPAN NO TALIFON CATATAN
Sungai Perak Resort 05-7772020
Rumah Rehat 05-7764262
Double Lion Hotel 05-7761010
Ezzi Inn 05-7771111
Homestay Taman Raja Bendahara 0125219099
0125603018
05-7777139
Homestay Teratak Warisan 05-7769632
012-4337152
Homestay Puteri Riverview 013-3471950
Homestay Puteri Bukit Kerajaan 013-3471950
Homestay Taman Bunga Raya 019-5734766
Homestay FJ Inn 012-2150525
012-3158714
Homestay Sasha Taman Sultan Yusoff 012-5305242
Homestay Taman Chandan Puteri 012-5988956
Homestay Sayong 019-4805251
Homestay/Teratak Warisan Sayong 012-4337152
05-7769632
Homestay Changkat Warisan 019-3895854
Homestay Baitul Mawaddah 012-9375100
012-9285150
05-7760700
Homestay Jln Raja Muda Musa 017-5957414
Homestay D'Jarau 019-4950510
Homestay Enggor 013-5188083
Homestay Taman Kelissa, Sayong 012-5730697
Hotel Seri Kangsar 05-7767301
Hotel Kangsar 05-7777301
Hotel Star Blue 05-7762066
Chalet Perkampungan Mr Os 019-2687084
Zana Homestay(dekat Kolej Islam) 017-5996205
0194437870
http://kualakangsarhomestay.blogspot.com/
( Kebenaran telah diperolihi supaya para peserta menggunakan kemah masing-masing untuk bermalam di tepi Sungai Perak atau di Arena Square tempat penamat.
......SENARAI INI AKAN DITAMBAH KEMUDIAN DARI SEMASA KESEMASA....
Pemandangan dari rumah rehat tambahan
Bangunan rumah rehat tambahan berdekatan dengan Bandar Diraja Kuala Kangsar yang harap dapat digunakan bagi acara Kayuhan Kuale 2011 pada 30 Oktober 2011
Bangunan tambahan rumah rehat Kuala Kangsar
Gambar-gambar diatas adalah kompleks Riverfront Chalets yang dijangka akan siap dibina untuk didiami sebelum acara Kayuhan Kuale 2011. Ia terletak di seberang Sungai Perak berhampiran Bandar Diraja Kuala Kangsar
Kawasan-kawasan diatas disediakan untuk mereka yang berminat untuk mendirikan mini camp masing2 terletak bersebelahan tempat penamat iaitu Arena Square
Kemudahan bilik air dan tandas disediakan. Sedikit bayaran dikenakan semasa kegunaannya. Ruang juga disediakan untuk para muslimin/muslimat untuk menunaikan solat
SETELAH BERADA DI KUALA KANGSAR APA YANG BOLEH DILAWATI?
Istana Iskandariah
Bulatan Jam Besar di tengah bandar
Menara Kapalterbang di tengah bandar
Labu Saiong
Galeri Sultan Azlan Shah
The 'Great Wall' di tengah bandar menuju ke Istana Iskandariah
Makam Diraja bersebelahan Masjid Ubudian
Kolej Melayu Kuala kangsar
Muzium Diraja di Bukit Chandan
Pemandangan di tepi Sungai Perak
Di tepi Sungai Perak
Arena Square--tempat penamat 'Kayuhan Kuale 2011'
Jambatan bersejaran sejak zaman pemerentahan Inggeris masih dikekalkan
Cendul & Laksa adalah antara makanan yang masyhur di Kuala Kangsar
Gerai kraftangan tempatan yang menawarkan pelbagai cenderamata sebagai kenangan
...........More will be published.........
ACARA KAYUHAN KUALE 2011
Bagi Kayuhan Kuale 2011 untuk tahun kedua ini kami bercadang, sekiranya keadaan mengizinkan, untuk mempastikan keseluruhan perkara berikut dapat dilaksanakan:-
1. Setiap peserta berada dan bermula daripada/melalui Gerbang Permulaan (Arch). Sebarang permulaan di tempat lain akan DIBATALKAN. (Pengawas-pengawas khas akan diberi tugas ini--mula bersama-sama nampak lebih menarik kan? and more togetherness.. Gambar pun nampak cantik..Lapur diri: setiap peserta dikehendakki memasukki 'kandang' yang disediakan dan sini mereka dilekatkan dengan sticker pada no plate masing-masing dan seterusnya tidak dibenarkan keluar daripada tempat permulaan ini.
2. Menawarkan pelbagai jenis trek sesuai untuk semua riders..kebanyakkannya rideable, ada tempat kena sorong juga, so that it will be more challenging and more stories to tell..
3. Para Krew(pengawas) dan junction signs yang mencukupi serta simpang-simpang yang tidak mengelirukan.
4. Air minuman/buahan yang mencukupi
PERTANDINAGN KE? atau KAYUIHAN SANTAI?
Dulu-dulunya kayuhan santai je, boleh sembang-sembang, singgah makan roti canai dan pekena teh tarik dulu. Tapi sekarang ada 'lawan' sebab terdapat riders yang kuat-kuat untuk test strength mereka masing-masing. Berdasar kepada permintaan dan keadaan kita tidak ada pilihan, lawan pun ada bersantai pun ada. So this jamboree is for everybody. You know national dan state riders dengarnya pun nak join juga. it's ok it's good supaya jamboree menjadi lebih berkualiti. You know trek di Kuala Kangsar ni sesuai untuk regular riders tau and not forgetting the new ones too. Sebab ada steep uphill and downhill, single track, kampung road etc.. Nanti bolih cuba lah.. Dan don't worry juga sebab kita dah buat keputusan untuk separatekan katogari national and state riders mereka dengan yang lain-lain, it's ok kan?..sekurang kurangnya boleh rancang untuk menang.
Bagi tahun ini sebanyak 5 kategori peserta diwujudkan:-
A) Elite- Yang sedang mewakili negara atau negeri.. hadiah wang tunai bagi 3-5 orang peserta terawal
B) Lelaki Senior terbuka- hadiah wang tunai bagi 5 peserta terawal. (sedang pertimbang untuk yang ke 6 hingga ke 10)
C) Wanita terbuka- hadiah wang tunai untuk 5 peserta terawal.
D) Lelaki Veteran 45 tahun keatas- hadiah wang tunai untuk 5 peserta terawal (pengesahan pemenang dibuat melalui semakan salinan asal kad pengenalan. Umur dikira sehingga pada 30 Oktober 2011)
E) Peserta Tempatan/Kuala Kangsar- hadiah wang tunai bagi 5 peserta terawal. Pengesahan pemenang: mereka yang bermastautin dan berkerja dalam daerah Kuala Kangsar. (Bagi memudahkan sila dapat pengesahan daripada Pejabat Penghulu atau Tok Ketua kawasan tempat tinggal)
--Medal dan sijil penyertaan akan diberi kepada setiap peserta, manakala RANKING akan diberi kepada setiap peserta yang tamat dengan melalui kesemua 4 check points. Setiap peserta digalakkan tamat melalui 'Gerbang Tamat' yang disediakan untuk kemudahan minuman, pemberian sijil, medal, ranking dan sebagainya.
- Hadiah-hadiah 'surprise' akan diberikan kepada seorang peserta dalam setiap linkungan ranking 100 hingga ke jumlah keseluruhan para peserta dengan syarat menamatkan kayuhan melalui keseluruhan 4 checkpoint (tidak termasuk di kawasan lapur diri). Contoh: Antara ranking 1 hingga 100 seorang akan diberi hadiah surprise. Antara ranking 101 hingga 200 seorang akan diberi hadiah surprise...dan seterusnya hingga kepeserta yang terakhir yang menamatkan kayuhan sepenuhnya.(Hadiah ini adalah merupakan galakan/insentif supaya para peserta menamatkan keseluruhan laluan yang disediakan)
- Cabutan nombor bertuah untuk setiap peserta yang tamat dengan melalui sekurang kurangnya 1check point sahaja.( Don't worry it's simple to reach the 1st Check Point)
- Nombor-nombor bertuah bagi Wanita dan Lelaki paling senior yang tamat dengan melalui semua keempat empat check points. Pengesahan pemenang adalah melalui semakan kad pengenalan asal. Umur dikira sehingga 30 Oktober 2011
- LAIN-LAIN PERKARA AKAN DIKEMASKINI KEMUDIAN--Terima kasih
SIAPA YANG MEMBERI SEMANGAT DAN MEMBANTU BAGI MENJAYAKAN JAMBOREE INI:-
YB Dato' Zainol Fadzi (berbaju putih) Pengerusi Jawatankuasa Kesenian, Kebudayaan Belia Dan Sukan Merangkap Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan membantu menjayakan 'Kayuhan Kuale 2011' ini. Terima kasih YB Dato'
YB Dato' Seri Mohamrd Nazri B Tan Seri Aziz, Ahli Parlimen Kuala Kangsar merangkap
Menteri Di Jabatan Perdana Menteri(Penasihat)
Bersama YB Dato' Wan Khairil (Pengerusi Projek) ADUN Kawasan Bukit Chandan Kuala Kangsar
Yg Bhg Dato' Haji Mohd Gazali bin Jalal, Pegawai Daerah Kuala Kangsar
(Penaung)
Yg Bhg Dato' Haji Mohd Shafie Bin Ariffin, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kuala Kangsar
(Penasihat)
TERIMA KASIH ATAS SEGALA KERJASAMA, BANTUAN DAN SOKONGAN
(Penasihat)
TERIMA KASIH ATAS SEGALA KERJASAMA, BANTUAN DAN SOKONGAN
Majlis Perbandaran Kuala Kangsar
Persatuan Belia Bandar Diraja (MAYC) Kuala Kangsar
-Kuala Kangsar Bandar Diraja MTB Jamboree 2011-
Terima kasih kepada POWERBAR kerana telah sudi menaja pelbagai hadiah serta Performance Bar kepada setiap peserta in order to assist and to make sure every rider will have the POWER TO PUSH until the finishing line.
Cycling Malaysia (Media Partner)

KEDAI BASIKAL LIAN HIN (AH TAT)
TAMAN KOTA JAYA
SIMPANG, TAIPING,
PERAK
3, LEBOH CECIL RAE
TAMAN CANNING
IPOH PERAK
Thank you Mr Raymond of Bepro Cycle Sdn Bhd (KONA Concept Store) for your support
No.13 Lot PT 73426 Mengelembu Industrial Estate Ipoh, PERAK
HOCK SENG HUAT KEDAI BASIKAL
SIMPANG, TAIPING
PERAK
Oxygen.water.life
----LAIN-LAIN SPONSORS AKAN DIMAKLUMKAN DARI SEMASA KESEMASA---
APAKAH HADIAH-HADIAH UNTUK CABUTAN BERTUAH?
Satu atau dua dari basikal ini
3 frame akan dihadiahkan
Frame ini dan peralatan yang lain
Frame ini dan peralatan yang lain
..........Sedang berusaha untuk menambah lagi untuk dihadiahkan.......
1.Kami akan pilih 2 basikal dari stok basikal-basikal diatas ini yang ternama
2. Sekurang-kurangnya 5 frame basikal yang ternama
3. Sekurang-kurangnya 15 'helmets'
4. Berbagai jenis bicycle parts dan bottles.
5. Electrical sewing machine yang popular dan ternama.
6. Sekurang-kurangnya 15 jercys yang menarik
7. Sekurang-kurangnya 15 branded T shirts suitable for riders
8. Berbagai hampers yang menarik
9, 10, 11, 12............dan seterusnya.. akan dimaklumkan dari semasa kesemasa. We want to make riders worth coming to this wonderful, clean, peaceful and historical Royal Town of Kuala Kangsar. Don't worry about lodging (Sorry last year was full house) Hopefully the new Rest House overlooking the Perak River will be ready before the grand event to assist in accomodating the big number of riders coming from all over. Besides that you can bring your mini tents if you want to, and we also allow you to camp by the river side or in the Arena Square itself. We hope to introduce an interesting starting ceremony this time for you. So be with us on October 30 2011 beginning at 7.30am starting with a soft and gentle ride,( all together, no over taking, all in a happy family from all over the nation, all ready as planned) around town with a few prominent VIPS just for a while, then.. BANG BANG all way to the hills up and down left and right, you can even fly if you want to (no disqualification) and don't worry there will be no speed limit..and then finally the ending part,..Can you guarantee reaching the finishing line smilingly? oops! that you have to decide yourself-- hah hah hah. But why not? after all the kind sponsors have provided us with POWERBAR, the sports nutrition, SUNTONIC isotonic drink and SANZO2, oxygen water life. Yes that's the reason why they're here.. to help us..Good luck
So geng you better train before coming. I think 1 month training is not sifficient. 2 months is just nice. 2 months after your Hari Raya is just nice. Sebab bila cukup berlatih baru boleh easily complete the whole route. Di situ lah datangnya kepuasan. Baru boleh cerita. Baru worth beli basikal mahal-mahal. Jika cukup berlatih barulah worth coming all the way, kurang sakit badan atau cramp, barulah bolih menilai tahap kecergasan diri kita dengan syarat applying the right gearing, pandai bajet tenaga, eat lots of fruits and vegetables, no oily stuff dan banyak lagi petua-petuanya etc etc sebab ini adalah long distance event dan perlu dirancang sebelum berkata ' I am going to complete the 45km distance' or any distance or situation given/set by the organiser. When you are fit baru lah tak banyak complain..Sebab itu kita sekarang sudah mula percaya bahawa MTB jamboree bukan sepenuhnya untuk bersantai tetapi ada 'perlumbaan' didalamnya.. we are serious, perlumbaan against time, antara kawan-kawan baru atau lama, atau musuh-musuh lama. Lebih baik berkata saya akan cuba 'berlawan' daripada berkata hanya untuk' makan angin' and so on and so on.Sekiranya kita sudah cukup berlatih, basikal tidak kira murah atau mahal apabila sudah sebati dengan diri dan jiwa kita, kita sudah bersedia dan mempunyai advantage untuk really perform dan mendapat the fullest satisfaction apabila tamat.Trust me..bagitulah pandangan saya-- sebab apa juga aktiviti/perkara mesti ada targetnya, dan dengan sendirinya kita akan rancang dan susun strategi sebaik munkin...terima kasih
PENJELASAN KAYUHAN KUALE 2011
Perancangan untuk Kayuhan Kuale 2011 dibuat atas matlamat yang sama seperti Kayuhan Kuale Bandar Diraja 2010 tahun lalu iaitu memenuhi kekosongan aktiviti bagi Bandar Diraja Kuala Kangsar, menggalakkan kunjungan orang ramai, melibatkan para belia kepada aktiviti yang sihat ini serta menggalakan penglibatan peserta-peserta tempatan dalam acara berbasikal ini dan mengeratkan pertalian yang baik diantara kita.
2. Target bagi tahun 2011 ini ialah antara 1,200 hingga 1,500 orang peserta sahaja. Namun pada tarikh tutup 400 orang peserta mendaftar. Namun demikian ramai yang merayu, memujuk apakan daya dibenarkan juga hingga seminggu sebelum acara masih lagi merayu tetapi maaf tidak dapat diterima kerana melibat tempahan-tempahan jesi, makanan dsb. Pada satu ketika 2 bulan sebelum acara bermula penyertaan amatlah tidak memuaskan. Ini amat ditakuti oleh mana-mana penganjur kerana terpaksa menanggung beban hutang selepas jamboree. (Disaat ini tiada siapa pun yang simpati. Tetapi apabila penyertaan bertambah ramai diluar jangkaan ada yang komen mengatakan penganjur akan jadi kaya raya. Ini adalah lumrah dan pada kebiasaannya ia datang daripada mereka yang tidak berwawasan. Walau bagaimana pun mana silapnya jika penganjur mengambil sebahagian besar sahamnya sebab komitment dan tanggungjawap yang tinggi sepanjang tahun dan pada masa yang sama membayar sepenuhnya kepada semua para petugas jumlah atas kerja yang telah dilakukan atau belum dilakukan. Jumlah yang pasti atau kurang pasti hendaklah dituntut untuk dibayar. Bagitulah kaedahnya bagi menjayakan satu-satu program. Apabila penyertaan bertambah banyak yang merayu walaupun setelah tarikh tutup. Untuk tidak mengahampakan mereka penyertaan terus dibuka akhirnya jumlah kian bertambah. Ada kumpulan-kumpulan yang terus mengirim bayaran tanpa bertanya. Untuk dipulangkan menghampakan mereka pula. Dengan ini jumlah kian bertambah dari masa kesemasa. Oleh kerana hasrat kami ialah menggalakkan para peserta datang lagi dan tidak menghampakan perasaan merka maka dibuat keputusan menempah berbagai perkara seperti berikut dengan syarat peruntukan mencukupi untuk menampung segala perbelanjaan:-
a) Jesi yang mahal dan menarik untuk semua peserta(Ada penganjur limitkan sebanyak 500 @ 1,000 walau pun penyertaan yang ramai. Pemberian medal berkualiti menelan kos yang tinggi
b) Medal pewter/gold plated yang berkualiti untuk semua peserta
c) Tuala ditempat penamat untuk semua peserta
d) Powerbar untuk 1,800 peserta kerana pada mula target hanya untuk seramai 1,500 sahaja.
e) Sijil berkualiti untuk semua
f) Pisang mencukupi untuk semua
g)Makan tengah hari untuk semua peserta dan ahli keluarga yang hadir
h) Goodie Bags untuk semua peserta
i) Kemudahan tempat mandi dan solat serta tempat mencuci basikal
j) Berbagai Lucky Draw walau pun para peserta menamatkan satu check point sahaja
k) Berusaha memohon kemudahan MILO DAN....
L) Berbagai-bagai lagi termasuk
m) Kemudahan minuman terutama di Check Point:
Jumlah sebanyak +-6,000 botol air bertenaga Sanzo2 disediakan untuk Check Point 1-3 dirasakan mencukupi,( maaf jika tersilap hitung) Kiraan dibuat mengambil kira semua aspek % para peserta. Adalah menjadi niat dan hasrat penganjur untuk mempastikan keselesaan para peserta bukan sebaliknya. Bagi check point 4 ia bukan dalam penyediaan kami seperti bagi check point 1-3 tetapi melibatkan penyediaan dan
pembancuhan air pihak tersebut. Disinilah saya sungguh-sungguh terasa terkilan mendengar berita kekurangan air. Munkin tersilap andaian atau terlepas pandang atau apa jua alasan yang saya boleh berikan. Bukan disengajakan dan bukan untuk menjimatkan kos berbandingkan dengan kos jesi, medal, makan minum dsb yang lebih tinggi. Kekurangan air terutama bagi riders yang berkaitan amat-amat saya kesali dan tidak mudah untuk saya lupakan dan ia akan menjadi iktibar kepada saya. Maaf saya pinta satu perkara yang tidak disengajakan.
n) JAPAM/Pasukan penyelamat. Perkara ini telah diserah kepada keyakinan pihak Japam untuk membuat perhitungan dan kami menghargai/menghormati pengalaman dankeputusan mereka. 16 anggota dirasakan mencukui. Tetapi dengan serangan lebah ( bukan tebuan dsb andaian dan keputusan berkenaan didapati meleset segalanya bukan bertujuan menjimatkan kos. Jumlah penyertaan tahun lalu seramai 1,100 orang dapat dikawal dengan kehadiran bersama pihak Radio Amator. Pihak kami sentiasa menghormati pihak yang berwibawa.(Sekurangnya seramai 13 orang berjaya dibawa keluar dan diselamatkan.)
o) Kehadiran tebuan adalah satu perkara yang tidak dijanka. Beberapa test ride telah diadakan tidak pula menemui sarangnya. Banyak juga pendapat tempatan (memang ada kebenarannya) bahawa jangan trek dibuat bagitu bersih bertujuan biar kelihatan natural. Saya bersetuju sebab apabila disebut Mountain Biking ia memerlukan kawasan berbukit dan ciri perhutanan yang semula jadi (natural). Kalau kita tahu kehadiran lebah tindakan segera misti diambil untuk mengubah laluan. Ia tidak timbul pilihan penganjur atau para peserta. ia adalah 'Keselamatan diutamakan". Apabila ini berlaku maka ramai para peserta diminta berubah haluan. Ini telah mengakibat kerumitan ditempat penamat, yang sampai dulu dapat ranking kemudian dsb. Sebenarnya tempat itu dah ramai lalui semasa test ride. Allah sahaja yang mengetahui kehadirannya. Walau bagaimana pun kita telah berusaha ia adalah satu kejadian yang diluar jangkaan kita.
p) Sponsorship. Apa itu sponsors. Dahulu saya difahamkan sponsor tu sesuatu yang percuma. Rupa-rupanya
sebahagiannya sekarangni kena dibuat bayaran(saya memahami daripada penganjur lain). Untuk jamboree ini bagi memikat penyertaan yang ramai maka pihak kami telah berbelanja ribuan ringgit. Hampir setiap bayaran RM50.00 dibelanjakan untuk para riders. Bukan sebab permintaan mereka tetapi saya sebagai ahli sukan atau sebagai rider memahami hajat mereka. Lihat saja senarai diatas atau lihat sahaja yang diterima oleh para peserta dan cuba membuat penilaian sendiri. Amat menarik melihat perkara-perkara lucky draw diatas pentas bukan semuanya percuma. Logo-logo sponsors dipamerkan hanya untuk memikat hati para peserta. Tetapi demi untuk menunaikan janji kami mesti membayarnya kerana itu tanggungjawap kami. Bagitulah persefahaman kami dengan para sponsors. Perkara ini akn dilaui sekiranya kita bersekempatan untuk menganjurkan acara yang sebegini. OH MAAF WAKTU SOLAT MAGRIB DAH HAMPIR MENJELANG KENA BERHENTI MENAIP DAN AKAN SAYA SAMBUNG SEMULA INSYAALLAH. Walau bagaimana pun samada bagi para peserta yang akan mengambil bahagian di lain-lain jamboree mahu pun yang akan menganjurkan jamboree saya sentiasa mendoakan agar berjaya dan sempurna di dalam usaha dan cita-cita masing dan segala usaha dan niat, doa dan dimohon agar diberkati Allah s.w.t. Bagi mereka yang mencaci, mengutuk, melibatkan hal-hal peribadi pihak kami menerimanya dengan fikiran terbuka. Ianya merupakan luahan dibuat dan juga mencerminkian nilai peribadi mereka masing-masing. Maka sebab itulah saya tidak bercadang untuk memadam setiap luahan mereka masing-masing. MAAF TERPAKSA BERHENTI JUGA.
Akan disambung semula insyaAllah, Assalamu'alaikum..